
Al geruime tijd hebben zorgverzekeraars grote invloed op hoe zorg geleverd wordt. En niet alleen op de vraag of iets al dan niet verzekerd is. Het ideale model is dat je op de verzekeringsmarkt gaat shoppen en dat je een zorgverzekering kiest die het beste bij je past. Eén keer per jaar kun je dan switchen zonder moeilijk medisch gedoe. Op die manier kan iedereen kiezen en blijven we vanzelf tevreden over de zorg. Maar hoeveel anders is de praktijk van de zorgverlening! De verzekeraar bepaalt niet alleen of je iets wel of niet verzekerd hebt, maar heeft ook een enorme invloed op hoe de zorg verleend wordt.
En daar gaat het vaak mis. In plaats van te luisteren naar de klanten of naar de zorgmedewerkers, maken ze steeds meer regels over hoe de zorg moet worden uitgevoerd. En dat is een bron van grote frustratie, zowel voor de zorgmedewerkers als voor de klant. Steeds meer mensen zijn ontevreden over hoe ze bijvoorbeeld thuis zorg krijgen. Vaak technische handelingen door meerdere mensen, die geen van allen tijd hebben voor hun cliënt. Hoe de cliënt en de zorgverlener zich daarbij voelen is van ondergeschikt belang. De zorgverzekeraar roept als u ontevreden bent: u kunt toch één keer per jaar naar een ander. Maar dat lost het probleem niet op. Alle zorgverzekeraars doen op het punt van de uitvoering hetzelfde. Geen aandacht voor de klant als geheel, maar technische uitvoering van regeltjes. En daar komt steeds meer weerstand tegen.
De minister is allang blij dat de zorgkosten onder controle blijven, op het schrikbeeld van stijgende kosten zit zij niet op te wachten. Maar het is volstrekte onzin om te denken dat als er meer aandacht aan mensen besteed gaat worden, dat de zorg daardoor duurder wordt. In tegendeel, de zorg wordt goedkoper, want de mensen voelen zich beter en zijn daardoor minder ziek. De afgelopen maanden hebben wij tientallen voorbeelden aan de minister gezonden over belachelijke situaties in de thuiszorg. En wij zijn niet de enige. Overal in den lande gaan bewonerscoöperaties zich steeds meer met zorg bemoeien en iedereen wordt gek van die onmenselijke regeltjes die in de uitvoering van de zorg moeten worden toegepast. Ik hoop dat de druppel de steen gaat uithollen.
In het najaar gaan wij een bijeenkomst besteden aan de zorgverzekeraars. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen en wij zullen ook een overzicht geven van de verschillende soorten zorg verzekeringen en waar wel en niet op te letten bij een eventuele overgang naar een andere zorgverzekeraar.
Ton Kunneman
Voorzitter Buurtcoöperatie Apeldoorn-Zuid
Deze column verscheen eerder in de Zuidkrant, dé huis-aan-huis-krant van Apeldoorn-Zuid.